Start Biblioteka dla rodziców
Biblioteka dla rodziców
Drodzy rodzice

Wydaje się, że telewizja i kolorowe media wyparły książki. Programy telewizyjne są obecne w życiu dzieci już od najmłodszych lat. Co dziecko traci, oglądając jedynie kreskówki na ekranie telewizora, a któremu w ogóle nie czyta się książeczek? Maluch ma szansę oglądać gotowe obrazy, ale nie stymuluje go to w ogóle do działania twórczego, gdyż nie musi sobie niczego wyobrażać. W przypadku czytania bajek dziecko ma szansę uruchomić kreatywność i wyobrazić sobie to, co czyta mu rodzic. W głowie szkraba powstają różne obrazy – mrocznego lasu, rycerza, księżniczki, czarownicy czy domku na kurzej nóżce. Nawet wtedy, gdy czytana książka jest ilustrowana, dziecko ma szansę modyfikować obrazy i na ich bazie tworzyć własne wyobrażenia. W ten sposób kształtuje się i rozwija kreatywność oraz twórcze myślenie.

Czytanie bajek dzieciom wpływa pozytywnie na rozwój koncentracji uwagi, gdyż konieczne jest skupienie się przez dłuższy czas na treści czytanego tekstu. Obraz telewizyjny, pełen ruchu, ciągłych zmian i silnych kolorów, wyzwala uwagę mimowolną, natomiast książka wymaga koncentracji nie na formie, a sensie słów. Poprzez czytanie ćwiczy się zatem skupianie uwagi w sposób zamierzony. Ponadto, czytanie bajek stanowi okazję do bliskości między rodzicem a dzieckiem. Jest to nie tylko bliskość fizyczna poprzez przytulenie się, ale także bliskość psychiczna – niewerbalny komunikat, że dziecko jest ważne, kochane, akceptowane i że mamie i tacie zależy na jego poczuciu bezpieczeństwa.

Czytanie książeczek to świetny sposób na spędzanie wspólnego czasu wraz z dzieckiem. Zamiast posadzenia malucha przed telewizorem, trzeba wykazać odrobinę więcej wysiłku i cierpliwości podczas czytania lektur. Czytanie bajek to również czas na wspólne rozmowy i dyskusje na temat przeczytanych przygód czy bohaterów. Książka w sposób naturalny prowokuje dziecko do rozwijania wiedzy o otaczającym je świecie. Dziecko ma szansę rozwijać inteligencję emocjonalną poprzez identyfikowanie i nazywanie cech poszczególnych postaci albo wczuwanie się w ich położenie. Opowiadania pozwalają kształtować moralność szkraba, który ocenia, czy dany czyn był zły, czy dobry. Bajki stanowią też dobrą podstawę dla innych form aktywności i zabaw z dzieckiem – dziecko może rysować sceny opisane w książce, przez co stymuluje rozwój zdolności manualnych, może przedstawiać przygody bohaterów albo opowiadać ich dalsze losy, przez co z kolei rozwija zdolności językowe, mowę oraz wyobraźnię. Programy w telewizji w „postaci gotowej” są zwykle mało inspirujące, by zachęcić dziecko do aktywności własnej. Telewizja bazuje na odkodowaniu obrazu i odtwarzaniu, a nie na tworzeniu. Bajki, szczególnie te z morałem, umożliwiają przekazanie dzieciom w sposób bezpieczny i zrozumiały norm, wartości i ideałów obowiązujących w danym kręgu kulturowym. Czytanie książek z opowiadaniami z różnych stron świata pozwala ukazać maluchom różnorodność na świecie, uczy tolerancji i wrażliwości na to, co odmienne.

 

Siedemnaście zalet czytania książki dla dzieci

1.Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.

2.Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.

3.Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.

4.Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się 
czegoś więcej.

5.Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.

6.Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.

7.Książka może stawiać pytania, które angażują, pobudzają  do dalszych przemyśleń.

8.Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.

9.Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.

10.Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.

11.Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie 
własnej wartości.

12.Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.

13.Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ja wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.

14.Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.

15.Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.

16.Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.

17.Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.

 

W naszej  bibliotece  także znajdują się zbiory literatury psychologiczno- pedagogicznej, które mogą stać się bardzo pomocne  w wychowywaniu i zrozumieniu dziecka.

Do sięgnięcia po nie zachęcamy wszystkich rodziców

  • Encyklopedia „Rodzice i dzieci”
  • Benjamin Spock – Dziecko. Pielęgnowanie, opieka i wychowanie
  • Caroline Young – Niemowlęta i maluchy. Rozwijamy umiejętności dziecka przez zabawę.
  • Jean- Louis Fourier – Tato, gdzie jedziemy?
  • Maria Klimowa – Zabawy z moim dzieckiem
  • Adele Faber i in. – Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole
  • Adele Faber i in. – Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały
  • 500 pytań młodych rodziców
  • Małgorzata Kwiatkowska  – Dzieci głęboko niezrozumiane
  • Natalia Han- Ilciewicz – Potrzeby psychiczne dziecka
  • Natalia Han- Ilciewicz – Dziecko w konflikcie z rodziną
  • Lidia Mieścicka – Mellibruda – Być matką dorosłych dzieci
  • Helena Gutowska – Zanim dziecko pójdzie do szkoły
  • Doug Fields – Dorośli zbyt wcześnie
  • Marie- Francoise Cote – Jallade –Młodzieńczość – Trud istnienia
  • Timothy Dimoff, Steve Carter – Jak rozpoznać, czy dziecko sięga po narkotyki
  • David J. Wilmes- Nie!!! Alkoholowi i narkotykom
  • Jash McDowell – Mity edukacji seksualnej
  • Albert Biesinger – Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu?
  • Jacek Pulikowski i in. – Młodzi i miłość
  • Maria Wilczkowa – Wspólnie odkrywamy świat
  • Zuzanna Celmer i in. – Gdy przebrzmi marsz Mendelssohna
  • Francoise Dolto – Porozmawiajmy o dojrzewaniu. Kompleks Homara
  • Wanda Sztander – Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym
  • Alicja Pacewicz – Jak pomóc dziecku nie pić
  • Rodzice chrońcie mnie! Poradnik zapobiegania narkomanii
  • Jak uchronić dziecko od środowiska narkotycznego
  • Sue Palmer – Detoksykacja dzieciństwa
  • Sara G. Mattis i in. – Lęki i fobie nastolatków
  • Marie- Francoise Padioleau – Nastolatki czyli co się dzieje z ciałem i duszą, gdy się ma 13- 18 lat
  • Doris Brett – Bajki, które leczą, cz. 1 i cz. 2.
  • Maria Molicka – Bajki terapeutyczne
  • Katarzyna Mitros – Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych
  • Kornelia Nitsch – 300 gier i zabaw w domu, na powietrzu, w podróży
  • Gry i zabawy z całego świata
  • Sabine Fritz – Gry i zabawy na cały rok
  • Irena Rybczyńska – Jak być kochana babcią
  • Hallowell E. M. – W świecie ADHD
  • Bezpieczne dziecko – Nie lubię łaskotek!
  • Birkenbihl V. F. – Gniew, złość, agresja
  • Birch  A. i in. – Psychologia rozwojowa w zarysie –Od niemowlęctwa do dorosłości
 


Copyright © 2017 Szkoła Podstawowa w Podgórzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.
Joomla themes, business website hosting.

Komitet Rodzicielski

Informacje dla nauczycieli

Programy

Reklama
Reklama
giodo_logo.jpg - 66.52 Kb

Realizowane projekty

Reklama
Reklama

Od Grosika Do Złotówki

Projekty

No images